LESZEK MOŻDŻER SOLO
Wybitny pianista i kompozytor, dokonał w polskim jazzie mentalnej i stylistycznej rewolucji, jaka nie stała się wcześniej udziałem żadnego innego jazzmana. Trudne jazzowe frazy, skomplikowane improwizacje, melodykę standardów i subtelność kompozycji ubrał w ramy specyficznego jazzu, który – nie siląc się na wylewność wobec słuchaczy, komercję i przebojowość – stał się tętniącym ekspresją „jazzem Leszka Możdżera”. Jazzowa wyobraźnia, ciekawy zamysł improwizacji, subtelność chopinowskich etiud i mazurków, „komedowskie” inspiracje tworzą w jego muzyce nową barwę dla jazzowej kameralistyki fortepianowej.
Należy do najciekawszych zjawisk polskiego jazzu ostatnich dekad. Początkowo związany z „yassową” formacją Miłość i jej twórcami – nonkonformistami: Tymonem Tymańskim i Mikołajem Trzaską, potem pojawiał się w wielu konfiguracjach: od duetów z Davidem Friesenem, Adamem Pierończykiem poprzez typowo jazzowe składy takie jak zespoły Emila Kowalskiego Eryka Kulma, Zbigniewa Namysłowskiego, Tomasza Stańko, Buddy’ego de Franco, Archie’go Sheppa, Arthura Blytha, aż po składy symfoniczne: Live in Holy City Michała Urbaniaka, Itinerarium Rafała Augustyna, Fantasie Charlesa Foxa i własne kompozycje: Siedem miniatur na fortepian improwizujący i smyczki, Missa Gratiatoria, Preludium i Fuga, Opera Immanuel Kant czy ostatni koncert skomponowany dla Baroque Holland.
Rozległa dyskografia pianisty obejmuje ponad sto albumów zrealizowanych jako własne projekty lub we współpracy z wybitnymi artystami. Nagrywał i koncertował m.in. z Davidem Gilmourem, Naną Vasconcelos, Marcusem Millerem, Johnem Scofieldem, Joe Lovano, Tan Dunem, Patem Metheny’m czy Adamem Makowiczem. Album „Impressions On Chopin” wszedł już na stałe do swoistego kanonu nagrań inspirowanych twórczością genialnego polskiego kompozytora. Leszek Możdżer współpracował także z Janem A.P. Kaczmarkiem (nagrania do nagrodzonej Oscarem ścieżki dźwiękowej do filmu „Finding Neverland” oraz album „Kaczmarek by Możdżer”), kompozytorem Zbigniewem Preisnerem, np. „Requiem for my Friend”, „10 łatwych utworów na fortepian”.
Pianista najpełniej odnajduje się w projektach solowych „Piano”, „Komeda” oraz w autorskim trio z Larsem Danielssonem i Zoharem Fresco. Album „The Time” nagrany w 2005 osiągnął status Diamentowej Płyty, kolejne albumy trio „Between Us And The Light”, „Live”, „Polska” osiągnęły status Podwójnej Platynowej Płyty. W 2017 roku nagrał płytę „Earth Particles” z Holland Baroque. W 2021 r. miała premierę płyta „Just Ignor It” zrealizowana z Larsem Danielssonem, Zoharem Fresco i Holland Baroque. Realizuje również wielkie projekty festiwalowe (Enter Music Festival).
W 2012 r. został, jako pierwszy Polak, przewodniczącym jury międzynarodowego konkursu Montreux Jazz Piano Competition w Szwajcarii, który począwszy od 1999 odbywa się corocznie w ramach Montreux Jazz Festival i jest organizowany pod patronatem Quincy Jonesa.
Jest również autorem muzyki do przedstawień m.in. Wojciecha Kościelniaka, Grzegorza Jarzyny, Andrzeja Domalika, Jana Englerta, Michała Zadary, Grzegorza Chrapkiewicza i filmów m.in. Sylwestra Latkowskiego, Wiktora Grodeckiego, Michale Boganim, Artura Barona Więcka, Bodo Koxa.
W 2017 roku w Operze Wrocławskiej miała premierę opera „Emmanuel Kant” w reżyserii Jerzego Lacha z muzyką skomponowaną przez Leszka Możdżera.
Za muzykę do filmu Macieja Pieprzycy pt. „Ikar. Legenda Mietka Kosza” Leszek Możdżer otrzymał nagrodę w kategorii Najlepsza Muzyka na 44. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, Nagrodę Filmową Orły 2020, nagrodę za najlepszą Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku 2019 przyznawaną przez 50 ekspertów muzycznych i filmowych w ramach Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, nagrodę 9. Festiwalu Filmowego Grand Prix Komeda oraz Fryderyka w kategorii Album Roku Muzyka Ilustracyjna. Sound track został wyróżniony również nagrodami: MocArty RMF Classic, Olśnienia Onetu, nominacją Bestsellery Empiku oraz Nagrodą Specjalną 34. edycji Tarnowskiej Nagrody Filmowej.
Leszek Możdżer objawia się zatem jako twórca nowej stylistyki w muzyce jazzowej, gdzie brzmienie i klimat budowane są impresją oraz nastrojem i niepowtarzalnym autorskim stylem wykonawczym. Może właśnie dlatego pianista przyjmowany jest jako elokwentny twórca jazzu młodego pokolenia.